Mat, Recept

Linsgryta (Daal)

I och med att jag har asiatiskt ursprung så har jag lärt mig laga en hel del asiatiska rätter, främst sydliga, från mina föräldrar. Mycket av det bengaliska köket är snarlikt det indiska, men det finns en del skillnader. Bangladesh är ett relativt nytt land som inte varit självständigt så länge. Bengaler kommer ursprungligen från Indien och därför är bengalisk mat även indisk mat. Fast i dagsläget så har tydligare skillnader dykt upp främst p.g.a. det ekonomiska gapet mellan länderna. I Bangladesh är människor fattigare och därför är maten inte lika kryddrik. Dessutom förekommer ostar och grädde väldigt sällan. I och med detta är bengalisk mat väldigt nyttig och dessutom bland det billigaste som finns om man nu vill tillaga något.

Själv är jag inte lika duktig som min mamma, men det finns vissa rätter som jag faktiskt kan skryta med. En av dem är daal, en mild linsgryta som är härligt gul och nyttig. Det är en rätt som kan ätas som en soppa om man gör den tillräckligt tunn. Annars kan man äta den till ris eller bröd. Matvete, couscous och bulgur är andra alternativ. Men som den bengal jag är så valde jag att servera linsgrytan med ris för det är det vanligaste alternativet till lunch i Bangladesh (bröd är mer av ett frukostalternativ).

Ingredienser:

  • Röda linser
  • Grönsaksbuljong
  • Kryddor (se bild nedan)
  • Ärter av valfri sort (jag använder kikärter)
  • Valfria bladgrönsaker
  • Eventuellt lök

Börja med att steka linserna i en stekpanna tills oljan blir varm. Jag har lök i pulverform och tillsätter det senare, men om du har färsk lök så ska den hackas och stekas tillsammans med linserna. Om du har buljong i pulverform som vi har så bör den blandas i under detta steg. Tänk även på att koka upp ris samtidigt om du väljer att ha det som tillbehör.

DSC_0004

När det blir varmt i stekpannan, tillsätt vatten. Tänk på att inte ha i för mycket. Du kan hela tiden tillsätta mer vatten vid behov, men har du för mycket i början kan det bli svårt att få till rätt konsistens. Jag brukar ha tillräckligt mycket vatten för att kunna täcka linserna. Sen tillsätter jag en deciliter i taget. Låt vattnet koka på svag värme. Har du en buljongtärning eller grönsaksfond istället för pulver så ska detta blandas med vattnet i detta steg.

DSC_0005

När linserna är någorlunda genomkokta så öppnas de upp lite och grytan blir en aning tjockare. Det brukar ta ungefär tio minuter tills detta händer. Då det händer, tillsätt kryddor. Tänk på att daal är en mild gryta och därför ska man inte ösa på med kryddor (om man nu inte vill ha en stark gryta d.v.s.). Den enda kryddan jag brukar vara mer generös med är curry. De kryddor jag använder är curry (större mängd), lökpulver (stor mängd), chilipulver (lagom mängd), persilja (stor mängd), garam masala (mindre mängd) och koriander (lagom mängd).

DSC_0006

Rör om i grytan och tillsätt vatten om det behövs. Låt grytan puttra lite till så att linserna verkligen absorberar kryddorna. Därefter ska ärterna ner i grytan. Jag gillar kikärter då de är en väldigt bra proteinkälla för vegetarianer, men vanliga gröna ärter eller andra sorter fungerar också. Ibland brukar jag ha majskorn i också, det är en smaksak. Min mamma har morötter i ibland också (hackade såklart).

DSC_0007

Låt stå några minuter så att ärterna blir genomkokta och varma. Tillsätt därefter bladgrönsaker. Jag använde mig av en säsongsblandning som går att köpa på påse. Den innehåller babyspenat och ruccola – blad som innehåller mycket järn.

DSC_0008

Rör om när bladen är i men låt dem inte stanna i värmen för mycket för då smalnar de. Visserligen gör det ingenting men rättens estetik blir en aning sämre och mindre trevlig att servera. Men hur som helst, när grytan har rörts om så är det bara att servera. Jag rekommenderar denna rätt till alla vegetarianer, främst kvinnor då den är rik på både protein och järn. Dessutom är den riktigt billig. Om man lagar den i stora mängder och fryser ner så kan den gå på mindre än en femma per måltid.

Hoppas det smakar bra!

DSC_0009

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *